Volkswagen-fusk truer tysk økonomi

Volkswagen-skandale

Volkswagen-fusk truer tysk økonomi

Volkswagen blev snuppet med fingere i kagedåsen for en måned siden. Eller måske skulle man hellere sige, at bilerne – hele 11 millioner stk. – blev taget med en løgnagtig software et eller andet sted under kølerhjelmen. Sådan en type software, der skulle gøre bilerne mindre forurenende – på papiret. Det drejer sig om dieselbiler, som er er særligt miljøbelastende.

Men testresultaterne stemte bare ikke overens med virkeligheden, og en skandale var undervejs. Den har naturligvis haft negative konsekvenser for for bilproducenten. Og det viser sig nu, at Volkswagen-skandalen får indflydelse på hele Tysklands kamp for at blive i det opsving, som ellers var i gang.

En stor omgang oprydning

Når en virksomhed af VW’s størrelse træder i spinaten, koster det mange penge at rydde op igen. Mange biler skal trækkes tilbage fra hele Europa – også fra Danmark.

Volkswagen producerer, foruden VW, også bilmærkerne Seat, Skoda og Audi. Og alle bilerne skal tjekkes og have foretaget forskellige praktiske ændringer i deres elektronik og software efter skaldalen med snyd i tests. Hvad er prisen for sådan en omgang? Næsten 50 milliarder kroner! Det er Volkswagens eget estimat, skriver Ritzau.

Kreditvurderingen ryger ned

Volkswagens kreditvurdering er også blevet ramt af skandalen. Godt nok er vurderingen kun blevet sænket et enkelt trin, men kreditvurderingsinstituttet vil måske sænke det yderligere. Fra instituttet lyder det, at VW har udvist betydelig svigt i ledelse og risikostyring, skriver AFP.

Pessimistiske tyske analytikere

Den tyske økonomi kan komme til at lide under skaldalen, lyder det fra analytikere og økonomer. Volkswagen selv har selv netop meldt ud, at der skal spares på virksomhedens investeringsbudget. Der bliver skåret mere end 7 milliarder kroner fra de penge, som ellers var øremærket til investeringer hvert år.

De pessimistiske økonomiske udsigter for Tyskland kan måske få indflydelse på Danmark, fortæller analytikere fra Nykredit. Det kan de, fordi Tyskland aftager omkring 20% af den samlede danske eksport.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *