Store virksomheder vil ikke længere annoncere YouTube

Virksomheder trækker YouTube-annoncer tilbage

Store virksomheder vil ikke længere annoncere YouTube

Internettet er en uundværlig kilde til viden, kommunikation, shopping, markedsføring og underholdning. Vi kan ikke undvære det, og vi er altid på. Online. Vi ved godt, at Google dominerer, når det kommer til søgninger. Men Googles egen videobaserede søgemaskine, YouTube, ligger meget højt på listen over populære steder at søge viden og underholdning. Det ved de store virksomheder, og derfor er der annoncekroner at hente for YouTubes ejermænd.

Men kun så længe at annoncørernes reklamer bliver præsenteret i en pæn og ordentlig sammenhæng.

Annoncer tæt på indhold fra pædofile

Desværre et internettet også fyldt med grams. Ulækkert og frastødende indhold, som ikke burde se dagen lys. Indhold, som er lagt på YouTube af og for pædofile. Indhold, som ingen virksomhed ønsker at annoncere ved siden af.

Derfor har store virksomheder som Lidl, Deutsche Bank, Adidas og Mars trukket deres annoncer tilbage for YouTube, fortæller the Guardian. Det her er et meget alvorligt problem, og Google må se at få styr på de sikkerhedsmekanismer, som skal forhindre, at uacceptabelt indhold pludselig dukker op, lyder det fra virksomhedernes talsmænd og -kvinder.

Mange af virksomhederne udtrykker også bekymring omkring, hvorvidt deres annoncekroner har været med til at sponsorere det ulovlige indhold. Børns sikkerhed bør være den absolut højeste prioritering, tilføjer de.

Mere end 10.000 mennesker skal kontrollere indhold i 2018

Hos Google arbejder mennesker og computere sammen om at sikre, at indholdet i søgemaskinerne overholder love og regler. Men det arbejde har Googles ansatte ikke udført tilfredsstillende, og det tager virksomheden nu konsekvensen af.

I en pressemeddelelse skriver Google, at der i løbet af 2018 vil blive ansat flere mennesker til at kontrollere indhold, således at det samlede antal kontrollanter vil komme op omkring 10.000.

Ifølge YouTubes egne frivillige kontrollanter er det en nødvendig opgradering af overvågningen. De fortæller BBC, at der er omkring 50.000-100.000 af de såkaldte “predatory accounts” på YouTube – konti, der styres af folk med usunde og ulovlige interesser i børn. Det fortæller the Guardian.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *